Tips voor Beginners

 De verdieping start. De reis naar binnen is begonnen. We gaan op zoek naar de principes en processen. Dingen leren ervaren  (waarnemen), bewegingen verfijnen om steeds die ervaring te hervinden in al onze bewegingen (intentie), en dat blijven we doen tot het een tweede natuur is (intelligentie).

Het groeiproces is gestaag maar continu als de inzet er ook aanwezig.  De weg van leren is de weg van herhalen. Elke beweging wordt jaarlijks minstens 1 keer herhaald, en elke keer komt er een nieuw aspect naar de voorgrond. Enerzijds omdat je de beweging al kent, en anderzijds omdat je lichaam meer durft loslaten en het nu openstaat een nieuwe ervaring te vinden.

We gaan op zoek naar enkele basisprincipes van tai ji quan die ons meer en meer vloeiend laten bewegen:

  • de 5 fasen leren ontdekken in iedere beweging
  • druk in de voet behouden en de aslijn meer verfijnen
  • de grote cirkel en de kleine cirkel leren onderscheiden
  • het centrum eerst laten bewegen.vloeiend midden houden
  • diep lichaamsbewustzijn, de etherische wereld



De 5 fasen  

 WAARNEMEN blijft nog steeds de hoofdintentie in beginnersjaren.

De meeste bewegingen in de vorm en in de push hands hebben 5 fasen. Soms zijn ze verdoken soms zijn ze onuitgesproken. Maar wat zijn die 5 fasen concreet voor de tai ji quan? De 5 fasen komen overeen met de 5 toestanden die een spier kan kennen. Elk van deze fasen heeft een zeker typevan kracht in zich.


  • 1. contractie (metaal), de spier wordt korter en verhoogt zijn spanning.
  •  2. ontspan (water), de spier wordt langer en de spanning neemt erin af.
  • 3. stretch (hout), de spier wordt langer en de spanning neemt toe
  • 4. ontstretch (vuur), de spier wordt korter en de spanning neemt af
  • 5. steun (aarde), de spier wordt enigszins langer en heeft een dragende ondersteunende spannning (tengressiteit)


Druk in de voet:

  • in iedere beweging leren we voelen of het lichaam tijdens het loslaten (fasen 2 en 3)  de druk in de voet opbouwt.

  • De druk focaliseert zich voornamelijk in de hiel. Hoe kan je die opbouwen

  • Door je bewustzijn in het smeltproces te vergroten
  • weet waar je druk in de voet zit op het einde van fase 3:
  • meer vooraan --> zorg dat je bij het zinken niet denkt aan naar voor bewegen, maar eerder naar beneden
  • binnenkant van de voet --> onderzoek je heup/lies regio om deze meer te openen,
  • teveel buiten --> onderzoek de druk in knieën allicht duw je ze onbewust naar buiten.
  • teveel in het puntje van de hiel, je dient je 5° relaxatie-oefening vloeiender te maken, allicht sta je stil achteraan in de cirkel om iets te willen zoken/voelen waardoor je niet meer natuurlijk kan loslaten.

De grote cirkel en de kleine cirkel :

Het makkelijkste om dit uit te leggen is via de 5° relaxatie-oefening (de achter naar voor beweging, evenals de een-benige beweging als we een zijde afronden). 
In elke beweging, en push hands is deze 5° relaxatie-oefening te onderzoeken en te begrijpen.

Ook

  • De grote cirkel gelinkt aan de grote externe beweging waarin we de 5 fasen onderzoeken.

  • De beweging dient over de tijd heen vloeinder te worden zodat je de het gevoel krijgt dat je de onderste helft van een op de zijkant gelegd Yin-Yang symbool ervaart.  Alles voelt rond aan, er zijn geen harde hoeken of pieken. Alleen het gronden en loslaten in de voorste voet kan als 'puntig' ervaart worden in het begin.